Algemeen
In de begroting informeren wij u over het voorgenomen beleid en maken we een financiële vertaling van alle activiteiten in de komende jaren. De begroting is het document waarin de gemeentelijke uitgaven (lasten) en inkomsten (baten) bij elkaar worden gebracht.
Zoals aangegeven in de kadernota ‘varen we tegen de wind in’. Het college en de ambtelijke organisatie hebben gezamenlijk onderzocht waar er, door het maken van gerichte beleidskeuzes, financiële ruimte gecreëerd kan worden om zo de financiële opgave het hoofd te bieden en ruimte te creëren voor gewenste ontwikkelingen.
Na beoordeling van de begroting kan de provincie repressief of preventief toezicht instellen. Repressief toezicht is het normale toezicht en houdt in dat de begroting direct kan worden uitgevoerd zonder dat hier vooraf goedkeuring van de provincie voor nodig is. Preventief toezicht is de uitzondering en houdt in dat de provincie begrotingswijzigingen eerst goed moet keuren voordat tot uitvoering kan worden overgegaan.
Om elk jaar in aanmerking te komen voor het repressieve toezicht zorgen we ervoor dat:
- de begroting structureel en reëel in evenwicht is;
- de jaarrekening (15 juli) en begroting (15 november) tijdig wordt verzonden.
Met structureel evenwicht bedoelen we dat de structurele lasten worden gedekt door structurele baten. Dit blijkt uit het structurele gedeelte van het begrotingssaldo. Als dit positief is, spreken we van een structureel evenwicht. De provincie beoordeelt jaarlijks óf de eerste jaarschijf (het begrotingsjaar) óf uiterlijk de laatste jaarschijf van de meerjarenraming structureel en reëel in evenwicht is.
Een reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.
Het perspectief van deze begroting is dat de eerste twee begrotingsjaren structureel sluitend zijn. Vanaf 2028 zijn de structurele baten onvoldoende om de structurele lasten te dekken. Dat heeft te maken met de landelijke terugval van de Rijksbijdrage in het Gemeentefonds. In onderstaande tabel is dit cijfermatig weergegeven.
De jaren 2028 en 2029 zijn niet sluitend. Na twee jaar op rij scherpe keuzes maken is de flexibiliteit uitgeput. Het is belangrijk om de ambities uit het nieuwe bestuursakkoord goed te vertalen naar de benodigde financiële middelen.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Structureel | 547 | 106 | -1.350 | -1.375 |
Incidenteel | -656 | -384 | -54 | -19 |
Begrotingstotaal | -109 | -277 | -1.403 | -1.394 |