Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, Waterschap De Dommel, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen en WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20251.212
Eigen Vermogen
31-12-2025Nog niet bekend
Vreemd Vermogen
1-1-202519.546 (waaronder 17.716 “Nog af te dragen ontvangsten”)
Vreemd Vermogen
31-12-2025Nog niet bekend
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
476 (Begroting 2026, excl. BTW)
Risico's
· Een te hoge belasting van key-spelers en hun eventuele uitstroom
· Risico’s rondom informatiebeveiliging
· Te snelle groei van BSOB als organisatie
· Voorgenomen wetswijziging Algemene wet bestuursrecht kan leiden tot behoefte aan extra personeel omdat meer contactmomenten met inwoners worden verwachtOntwikkeling
· Groei van de organisatie door toetreding van Waterschap De Dommel per 1 januari 2026
· Aandacht voor uniformering en maximale efficiëntie met het oog op de financiële positie van de deelnemers - Verbonden partij
Blink
Naam
Blink
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
www.mijnblink.nl
Eigen Vermogen
1-1-20250
Eigen Vermogen
31-12-2025Nog niet bekend
Vreemd Vermogen
1-1-202511.570
Vreemd Vermogen
31-12-2025Nog niet bekend
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
2.081 (Begroting 2026)
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Benodigde organisatieontwikkeling (strategisch traject Blink)
- Verbrandingsbelasting en verwerkingstarieven 2025 nog niet bekend
- Het schommelen van opbrengsttarieven
- Aanlevering van hoeveelheid tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt)
- Veroudering materieelpark Blink
- Huisvesting BlinkOntwikkeling
Diverse ontwikkelingen blijven de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink
- Verdere professionalisering van de bedrijfsvoering
- Toename kosten voor lonen (marktconform maken van inschaling van uitvoerend personeel om de continuïteit van dienstverlening te borgen)
- Inkoop, inhuur en inflatie
- Verhoging olie- en brandstofprijzen
- Verduurzamen inzamelvoertuigen
- Huisvesting Blink - Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten. (BMS = Bijzondere bijstand, Minimavoorzieningen, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Inburgering en aanverwante wet- en regelgeving, waaronder de uitvoering van de Regeling gehandicaptenparkeerkaarten en de Regeling Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang)
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Website
-
Eigen Vermogen
1-1-20251.017
Eigen Vermogen
31-12-2025677.000
Vreemd Vermogen
1-1-202519.597
Vreemd Vermogen
31-12-202519.098
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
3.471
Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
In de begroting 2025 is een paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” opgenomen. De risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.
De voornaamste risico’s die zijn in de risico-inventarisatie opgenomen:
·Ziekteverzuim
·Beveiliging van data/privacy
·Kwetsbaarheid organisatie op gebied van bedrijfsvoeringstaken.
·Juridische risico’s (overschrijden termijnen als gevolg van onvoldoende capaciteit).Ontwikkeling
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten bouwt in 2026 voort op de ontwikkelingen die in 2021 zijn gestart met de koersagenda 'Samenwerken door Samen Werken', welke in 2026 een vervolg krijgt in de Koersagenda 2025-2030. Daarbij vormen diverse Rijksakkoorden zoals het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), Integraal Zorgakkoord (IZA) en Hervormingsagenda jeugd de kern van samenwerking voor de maatschappelijke uitdagingen in onze regio. In 2026 is er sprake van een aantal ontwikkelingen, zoals:
- De doorontwikkeling van het programmabureau krijgt vervolg voor een toekomstbestendig programmabureau waarmee ze regionaal de ontwikkelingen naar aanleiding van de IZA, GALA en Hervormingsagenda Jeugd kunnen faciliteren;
- Verdere impact van de koersagenda op de inwoners monitoren;
- De nieuwe aanbesteding voor huishoudelijke hulp introduceren;
- Ontdubbelen van bijzondere bijstand uitrollen. - Verbonden partij
GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20257.746
Eigen Vermogen
31-12-20255.650 (raming)
Vreemd Vermogen
1-1-202529.551 (waarvan voorziening 2.753)
Vreemd Vermogen
31-12-202527.808 (raming) waarvan voorziening 2.895
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
1.071,77
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de programmabegroting 2025 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte
- Het risico dat er zich beveiligingsproblemen voordoen
- De Corona-, M-Pox en Oekraïne-crises maken duidelijk dat rampen en pandemieën een enorme impact op de werkzaamheden van de GGD kunnen hebben.De aanwezige algemene reserves (voor programma publieke gezondheid en programma Ambulancezorg) vallen binnen de vastgestelde bandbreedte en is hierdoor voldoende om de risico's op te vangen.
Ontwikkeling
-Gevolgen van Covid-19 en versterking van pandemische paraatheid
- Naar een sluitende aanpak in de openbare geestelijke gezondheidszorg
- Versterken van ambulancezorg als onderdeel van de acute zorgketen
- Diverse ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg
- Gevolgen van de schaalsprong in Brabant-Zuidoost
- Overige ontwikkelingen:
o Zorgakkoorden en een regionale preventie infrastructuur
o Kansrijke start
o Nu niet zwanger
o Seksuele gezondheid
o Forensische geneeskunde
o Toezicht op de kwaliteit van voorschoolse educatie
o Het rijksvaccinatieprogramma
o Duurzaamheid en planetaire gezondheid - Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Website
Eigen Vermogen
1-1-202520.597
Eigen Vermogen
31-12-2025Vreemd Vermogen
1-1-202522.149
Vreemd Vermogen
31-12-2025Resultaat
Bijdrage Laarbeek
408
Bestaat uit 135 regionale opgave, 88 brainport development, 59 stimuleringsfonds en 126 RHCeRisico's
De belangrijkste risico's zijn door de MRE in kaart gebracht. Dit betreft:
Landgoed Gulbergen: doelvermogen eeuwigdurende nazorg is ontoereikend. Risico is hoog, kans is heel klein
MRE: Op de uitbreiding van taken in het samenwerkingsakkoord 2023-2026 is de organisatie MRE wat betreft personeel en middelen niet ingericht. Het risico bestaat dat de beoogde externe financiering niet wordt gerealiseerd.Risico is zeer hoog, kans is 50%
MRE: Niet kunnen invullen van vacatures waardoor externe inhuur noodzakelijk is, het risico is hoog, 50% kans.
In totaal 1.125 weerstandscapaciteit benodigd.Ontwikkeling
Er wordt in 2026 verder gewerkt aan het samenwerkingsakkoord 2023-2026, zoals beschreven in het werkprogramma 2025/2026 en begroting 2026.
Regionale strategie en samenwerking
- Doorontwikkelen regionale samenwerking
- Bovenregionale samenwerking
- Landgoed Gulbergen
Ruimte en Wonen
- Doorontwikkeling regionale ontwikkelstrategie 2023-2030
- Versnelling woningbouw en mobiliteit vanuit bestaande plannen
Mobiliteit
- Regionale strategie mobiliteit
- Programmeren regionale mobiliteit
- Coördinatie uitvoering – Korte Termijn Aanpakken
Energietransitie
- Sturing en organisatie programma energietransitie
- Energiesysteem
- Grootschalige opwek duurzame energie
- Gebouwde omgeving/besparing
- Warmte
Economie
- Sturing en organisatie programma Economie
- Doorontwikkeling mainport
- Versterken vestigingsklimaat
Landelijk gebied
- Sturing en organisatie Programma Vitale Groene Leefomgeving Vitaal Landelijk Gebied
- Inhoud programma Vitaal Landelijk Gebied - Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Onze gemeente heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20254.183
Eigen Vermogen
31-12-20253.739
Vreemd Vermogen
1-1-20254.907
Vreemd Vermogen
31-12-20254.885
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
1.709
Risico's
Grootste risico’s:
- Te lage productiviteit, niet veroorzaakt door ziekteverzuim
- Niet kunnen beschikken over voldoende en gekwalificeerd personeel, zowel vast als inhuur
-
- Toenemende regeldruk vanuit rijksoverheidIn mindere mate:
- Ransomware
- Onvoldoende kennis door druk op opleidingsuren en opleidingsbudget
- Ziekteverzuim en doorbetaling loonkosten
- Onvoldoende heldere scheidslijnen tussen verantwoordelijkhedenOntwikkeling
Op 16 januari 2025 hebben Rijk, VNG, IPO, Unie van Waterschappen en Omgevingsdienst NL de Samenwerkingsafspraken ondertekend die er toe strekken dat opvolging wordt gegeven aan de producten en aanbevelingen die in het Interbestuurlijk Programma Versterking stelsel VTH zijn vastgesteld. Het ministerie van I&W heeft de Tweede Kamer daarnaast toegezegd wetgeving voor te bereiden om die afspraken minder vrijblijvend te maken.
Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur opdracht gegeven om hiervoor concrete voorstellen te doen.
Op 19 december 2024 heeft het algemeen bestuur ook ingestemd met de Meerjaren ontwikkelaanpak Dit is de uitwerking van de Meerjarenvisie 2023-2027. Naast de producten en aanbevelingen uit het IBP VTH gaat het om ontwikkelopgaven die moeten leiden tot een kwaliteitsverbetering op de uitvoering van de VTHA inclusief de bedrijfsvoering die daarvoor nodig is.
De stikstofproblematiek en alle (juridische) ontwikkelingen daaromtrent zijn relevant om te vermelden. Mogelijke effecten van de recente jurisprudentie voor de uitvoering van de VTH-taken worden in beeld gebracht, het is nog niet helemaal duidelijk welk effect deze ontwikkelingen gaan hebben. - Verbonden partij
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
1-1-2025Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Eigen Vermogen
31-12-2025Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen
1-1-2025Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Vreemd Vermogen
31-12-2025Er is geen sprake van vreemd vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
Jaarlijks betalen we circa € 70.000 aan de gemeente Helmond voor kosten van het programmateam en de regiobrede projecten.
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Risico's zijn nog niet bekend, omdat de besluitvorming over het voorkeurstracé voor snelfietsroute Gemert-Eindhoven nog moet plaats vinden.Ontwikkeling
In 2026 wordt er onder andere verder gewerkt aan de snelfietsroute Gemert-Eindhoven, de snelfietsroute F58 Tilburg-Beek en Donk en de planstudie N272.
 - Verbonden partij
Senzer
Naam
Senzer
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-202513.730
Eigen Vermogen
31-12-202520.128
Vreemd Vermogen
1-1-202523.250
Vreemd Vermogen
31-12-202524.500
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
Geraamd 2026: 9.015
Risico's
Rijksfinanciering en economische- en arbeidsmarktontwikkeling in relatie tot aantal uitkeringen en corresponderende lasten;
Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling;
Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van gehanteerde CPB-ramingen;
Opname van de opgebouwde verlofrechten in één jaar;
Toekomstbestendige bedrijfsvoering;
Bedrijfscontinuïteit (fysieke en cybersecurity risico’s);
Wegvallen transitievergoeding.Ontwikkeling
We hebben in deze arbeidsmarktregio een relatief kwetsbare en gemiddelde lagere opgeleide beroepsbevolking en een conjunctuurgevoelige economie. De verwachting is dat de werkloze beroepsbevolking na een periode van daling weer gaat stijgen. Tegelijkertijd zorgen technologische ontwikkelingen voor creatie van nieuwe banen.
We zien ook dat de armoede en ongelijkheid de komende jaren toeneemt wat zorgt voor druk op de samenhang in de samenleving. Het leveren van maatwerk en het centraal stellen van de mens en handelen vanuit het eigen perspectief wordt nog belangrijker.
Daarnaast zien we een toename van de ontgroening en vergrijzing en neemt de laaggeletterdheid toe. Dit leidt in de regio tot een grotere vraag naar voorzieningen op het gebied van onder andere wonen, inkomen, zorg en onderwijs. Maar ook op het gebied van inburgering vanwege de toenemende taakstelling voor gemeenten om statushouders te huisvesten. - Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20253.262
Eigen Vermogen
31-12-20254.049
Vreemd Vermogen
1-1-202529.828
Vreemd Vermogen
31-12-202538.548
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
1.466 (bron: begroting 2025)
Risico's
Voor 2026 ziet VRBZO verhoogde risico’s rond het structureel voldoen aan wet- en regelgeving en de continuïteit van de primaire taakuitvoering. In 2024 is vastgesteld dat op onderdelen niet (voldoende) aan wettelijke vereisten en normen wordt voldaan, onder meer bij vakbekwaamheid, personele formatie en informatieveiligheid. Dit vergroot de kans op uitval in paraatheid en op kwaliteitstekorten in crisisbeheersing en brandweerzorg. Ook de personele zorg is een aandachtspunt: een uitgevoerde RI&E laat tekortkomingen zien die extra deskundigheid en middelen vragen. Financieel spelen drie onzekerheden: (1) de uitwerking van een eerder aangekondigde 10% efficiencykorting op de BDuR, waarvan het structurele effect nog onduidelijk is; (2) hogere en blijvend stijgende vervangings- en investeringskosten (materieel, voertuigen en huisvesting) door inflatie, nieuwe operationele eisen en verduurzaming; en (3) de noodzaak tot extra formatie en opleiding om basis op orde te brengen. Daarnaast worden hogere kennis- en adviesniveaus gevraagd door o.a. de Omgevingswet, terwijl budgettaire ruimte beperkt is. De gemeentelijke bijdragen worden in 2026 geïndexeerd (VRBZO hanteert 3,95%), wat lokaal doorwerkt.
Ontwikkeling
VRBZO richt 2026 op het uitvoeren van de bestuurlijke opdracht in drie sporen: voldoen aan wet- en regelgeving, de basis op orde brengen en het opstellen van een nieuw regionaal beleidsplan 2027–2030. Concreet betekent dit: versterken van de primaire processen (extra vrijwilligers en beroepskrachten, intensivering opleiding en oefening met moderne leermethoden), herstel van werkgeversbasis en personele zorg (oplossen RI&E-bevindingen), en een betere beheersing van huisvesting en materieel samen met gemeenten. Tegelijk wordt geïnvesteerd in informatiegestuurde veiligheid (monitoring en signalering), doorontwikkeling van crisisbeheersing conform de Landelijke Agenda (o.a. KCR2-aansluiting) en actualisatie van de investeringsplanning in het licht van hogere duurzaamheids- en inzeteisen. De begroting rekent de effecten van deze eerste uitvoeringsfase door en verwerkt de indexatie van gemeentelijke bijdragen; concept en toelichting zijn in 2025 met de raden gedeeld als zienswijzedocument.
 
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20254.777.000
Eigen Vermogen
31-12-20254.777.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2024)
Vreemd Vermogen
1-1-2025123.614.000
Vreemd Vermogen
31-12-2025123.614.000 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2024)
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
Laarbeek ontvangt dividend vanwege het aandelenbezit (aantal aandelen 20.709 á € 2,50).
Het dividend 2024 is inmiddels in 2025 uitbetaald en bedraagt: 20.709 aandelen x € 2,51 = € 51.979,59Risico's
In het Jaarverslag 2024 beschrijft de BNG een aantal financiële risico’s op het gebied van:
- Krediet
- Markt
- LiquiditeitOntwikkeling
Niet van toepassing.
 - Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2025716.350
Eigen Vermogen
31-12-2025716.350 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2024)
Vreemd Vermogen
1-1-2025694.860
Vreemd Vermogen
31-12-2025694.860 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2024)
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
Gemeentelijke bijdrage nihil.
Naar verwachting wordt geen dividend ontvangen.Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het jaarverslag 2024 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s, zoals;
Product:
 - Bescherming van de kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
 - Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
Assets:
 - Leveringszekerheid
 - Betrouwbaarheid bezittingen (assets)
 - Incidenten en calamiteiten
Medewerkers:
 - Duurzame inzet
 - Krapte arbeidsmarkt
 - Arbeidsverzuim
 - Sociale veiligheid
 - Gezond en veilig werken
Systemen:
 - Digitalisering
 - Betrouwbaarheid informatievoorziening
 - Transitie naar SAP4Hana
Financiën:
 - Negatieve kasstromen en dalend weerstandsvermogen
 - Planning en controlcyclus
 - Fraude
Diverse wet- en regelgevingOntwikkeling
Voor 2025 wordt een resultaat verwacht dat hoger zal zijn dan dat
van 2024. Dit is nodig om de toenemende investeringsuitgaven te
kunnen dragen en in lijn met de ophoging van de WACC (=kengetal: gewogen gemiddelde kostenvoet van het kapitaal). - Verbonden partij
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
bedragen x € 1.000
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van onze gemeente en één medewerker van BPD Vastgoed.Website
-
Eigen Vermogen
1-1-2025-119
Eigen Vermogen
31-12-2025Vreemd Vermogen
1-1-20251.456
Vreemd Vermogen
31-12-2025Resultaat
Bijdrage Laarbeek
Geen bijdrage, gemeente is partner in de grondexploitatiemaatschappij.
Partner voor 50%Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Een gebiedsontwikkeling met een private partner die mede-eigenaar is, zoals deze, vergroot de expertise en verdeelt de risico's.
Ontwikkeling
Het project de Hoge Regt is opgesplitst in een westelijk en een oostelijk plandeel. Het oostelijk deel is in fase 2. Het westelijk plandeel is woonrijp gemaakt, de laatste woningen zijn zo goed als klaar. Fase 2 wordt momenteel uitontwikkeld. De loods in het gebied is inmiddels gesloopt, de steenuil heeft een alternatief woongebied ter beschikking. En wordt bouwrijp gemaakt. BPD start met een eerste deel van 18 woningen, die alle verkocht zijn.
 
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Coevorden, Culemborg, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hoorn, Horst aan de Maas, Kampen, Landsmeer, Leeuwarden, Leidschendam-Voorburg, Losser, Maashorst, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Olst-Wijhe, Oost-Gelre, Raalte, Roermond, Rotterdam, Tiel, Twenterand, Utrechtse Heuvelrug, Velsen, Venray, Voorne aan zee, Vught, Waterland, West-Betuwe, Westervoort, Zaanstad, Zevenaar, Zwolle
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Website
https://www.dimpact.nl/
Eigen Vermogen
1-1-2025703
Eigen Vermogen
31-12-2025Niet bekend
Vreemd Vermogen
1-1-20257.567
Vreemd Vermogen
31-12-2025Niet bekend
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
294
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Nadere toelichting resultaat:
In de ALV van 2024 is besloten € 2.203.000 van het eigen vermogen aan te wenden voor het tijdelijk financieren van het programma Beyond23. Uiterlijk eind 2027 is de financiering afgelost en is het eigen vermogen weer volledig aangezuiverd. Daarnaast is besloten om voor de jaren 2025 tot en met 2027 een jaarlijks bedrag van € 150.000 uit het eigen vermogen beschikbaar te stellen voor Beyond23.
Er is geen extra bijdrage van de gemeente benodigdOverige ontwikkelingen:
Dimpact richt zich in 2026 op het migreren van de 20 e-Suite gemeenten naar PodiumD. Dit is het nieuwe platform voor digitale dienstverlening. De vervangingsopgave van de eSuite heeft daarbij voorrang, zodat gemeenten in 2027 klaar zijn om dit uit te zetten. Alle 6 PodiumD-producten moeten klaar zijn om in het gemeentelijke IT-landschap ingezet te kunnen worden. Het migreren en succesvol implementeren van de PodiumD-producten is een verantwoordelijkheid van gemeenten. Dat bereidt Dimpact maximaal voor. Daarbij gaat het niet alleen om de techniek werkend te krijgen, maar ook het meenemen van aangesloten gemeenten. In 2026 heeft Dimpact een concreet en integraal werkend PodiumD, waarmee we een goede basis hebben neergezet om onze dienstverlening continu te kunnen verbeteren. - Verbonden partij
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1-1-2025832
Eigen Vermogen
31-12-2025onbekend
Vreemd Vermogen
1-1-2025308
Vreemd Vermogen
31-12-2025onbekend
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
9
Risico's
Voor 2026 liggen de belangrijkste risico’s bij het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost op het vlak van wet- en privacycompliance door de implementatie van de Wet gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden (WGS), het bijbehorende besluit en de Wet PARTA. Het actualiseren van convenanten, het uitvoeren van audits, het trainen van medewerkers en de benodigde ICT-aanpassingen brengen risico’s met zich mee op doorlooptijd, kwaliteit en kosten. Daarnaast neemt de complexiteit van casuïstiek toe, waarbij in sommige gevallen de casusregie onvoldoende is belegd en interventies bij zorgmijders met onbegrepen gedrag ontoereikend blijken. In combinatie met een krappe arbeidsmarkt blijft de continuïteit kwetsbaar. Ook de financiële positie staat onder druk omdat landelijke bijdragen niet geïndexeerd worden terwijl loonkosten en nalevingskosten stijgen en de toekomst van specifieke Rijksmiddelen na 2027 onzeker is. Tot slot kan het realiseren van een uniform aanmeldproces in de regio vertragen door de benodigde afstemming met gemeenten en ketenpartners, waardoor tijdelijk risico bestaat op versnippering in de aanmeldroutes.
Ontwikkeling
De focus in 2026 ligt op het volledig implementeren en borgen van de wettelijke kaders WGS, BGS en PARTA, inclusief de invoering van nieuwe werkprocessen en de structurele inzet van het systeem PGAx met partnertoegang. Daarnaast wordt gewerkt aan de verdere uniformering van het aanmeldproces om tot één loket en een eenduidige triage te komen, zodat professionals sneller en beter worden ondersteund. Ook zet het zorg- en veiligheidshuis in op het versterken van regionale netwerken rond personen met onbegrepen gedrag en het verbeteren van interventies om escalatie te voorkomen. In het verlengde daarvan wordt de samenwerking rond nazorg voor ex-gedetineerden en de doorontwikkeling van het programma Preventie met Gezag geïntensiveerd, met aandacht voor doorstroom en heldere regie. Tegelijkertijd wordt de professionalisering van het werkgeverschap verder vormgegeven door het terugdringen van detacheringen, het behouden en opleiden van gekwalificeerd personeel en het bestendigen van de organisatie als zelfstandig werkgever.
 - Verbonden partij
Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
bedragen x € 1.000
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Onze gemeente heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Website
Eigen Vermogen
1-1-20251.832
Eigen Vermogen
31-12-2025600
Vreemd Vermogen
1-1-2025359
Vreemd Vermogen
31-12-2025Nog niet bekend
Resultaat
Bijdrage Laarbeek
175
Risico's
De aangesloten gemeenten en publieke organisaties zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten.
Ontwikkeling