Wat willen we bereiken?
3.01  | Tussen de kernen Lieshout, Aarle-Rixtel, Beek en Donk en Mariahout wordt een bebouwingsvrije zone in acht genomen om te voorkomen dat deze kernen sluipenderwijs naar elkaar groeien. Doel is dat de kernen - met behoud van een eigen identiteit - zelfstandig waarneembaar blijven en niet visueel-ruimtelijk versmelten.  | 
|---|---|
3.03  | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom.  | 
3.04  | De beleidslijnen zoals verwoord in de beide omgevingsvisies voor het buitengebied en de kernen, worden in een omgevingsplan geïmplementeerd.  | 
3.05  | De Brede Plattelandsbestemming wordt uitgewerkt zoals verwoord in de vastgestelde Omgevingsvisie Buitengebied. Doel hiervan is meer juridische ruimte te bieden voor omzetting naar een andere functie in het buitengebied, zonder kostbare en tijdrovende procedures.  | 
3.06  | Landelijke en provinciale regels zijn leidend voor de landbouw. Wel stimuleren we boeren en tuinders om hun bedrijfsvoering te verduurzamen.  | 
3.08  | Bij inbreiding wordt allereerst ingezet op herbestemming, transformatie of vervanging van bestaande gebouwen, met name gericht op het bereiken van de doelstellingen in de Woonvisie.  | 
3.09  | Bij het streven om meer groen in de nabijheid van woningen te handhaven of te realiseren, geldt de 3-30-300 regel als denkrichting.  | 
3.10  | Bij nieuwe gebiedsontwikkelingen wordt natuur-inclusiviteit van bebouwing en openbare ruimte als norm gehanteerd.  | 
3.11  | In afspraken met gebiedsontwikkelaars wordt bij de toewijzing van koop- en huurwoningen ingezet op voorrang voor de eigen inwoners, personen met een economische binding en spijtoptanten. Bij de uitgifte van gemeentelijke gronden worden eveneens de (juridische) mogelijkheden hiervoor benut. Daarnaast integreren we zelfbewoningsplicht in ons beleid.  | 
3.12  | Er worden onderhoudsplannen opgesteld voor het openbaar groen, waarbij groenbeleving, biodiversiteit en klimaatadaptatie leidende principes zijn.  | 
3.13  | We werken aan een normering voor een toekomstbestendige inrichting van de openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met mensen met een geestelijke of fysieke beperking.  | 
3.14  | Bij het terugdringen van wateroverlast ten gevolge van clusterbuien wordt ingespeeld op kansen (grondverwerving), maar worden inwoners ook gestimuleerd om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen.  | 
3.15  | Op het gebied van grootschalige opwek van energie wordt in beginsel ingezet op bewezen en effectieve maatregelen. Besparende maatregelen en zonnepanelen op het dak worden met voorrang gestimuleerd.  | 
3.16  | Bij de eventuele plaatsing van windmolens is voldoende draagvlak een vereiste, met lokaal eigenaarschap als uitgangspunt. Daarbij worden de resultaten en conclusies van de omgevingsdialoog meegenomen.  | 
3.19  | We vinden de bescherming en instandhouding van het erfgoed in het algemeen en van Landgoed Eyckenlust, Landgoed Croy en Missieklooster Heilig Bloed erg belangrijk. Hierbij geldt ‘behoud door ontwikkeling’ als uitgangspunt.  | 
3.20  | Het paraplubestemmingsplan archeologie en monumenten en de Kerkenvisie worden opgesteld.  | 
3.21  | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen.  | 
3.22  | We accepteren een 2x2-baans N279, indien nut en noodzaak (Ladder van Verdaas) op basis van actuele cijfers zijn aangetoond.  | 
3.23  | Bij de planontwikkeling voor de N279 wijzen wij een omleiding rond Dierdonk, hetgeen nieuw asfalt betekent, af.  | 
3.24  | De aansluiting van de N615 op de N279 (fly-over) en de aansluiting van de Peeleindseweg op de N615 (rotonde) worden bij voorrang met een hoge urgentie geprioriteerd.  | 
3.25  | We streven naar het oplossen van het verkeersknelpunt bij de Beekse brug.  | 
3.26  | Afspraken toegevoegd die niet in het bestuursakkoord waren opgenomen.  | 
Wat gaan we daar voor doen?
3.03  | Wij stellen een Omgevingsvisie op voor de kernen die door de raad vóór 1 januari 2025 moet zijn vastgesteld. Het centrale thema hierin is meer integrale aandacht voor wonen, klimaat, water en groen binnen de bebouwde kom.  | |||
|---|---|---|---|---|
Omgevingsvisie voor kernen  | Planning  | |||
De Omgevingsvisie wordt voor 1 januari 2027 aan uw raad voorgelegd. Tevens worden voorbereidingen getroffen om de Omgevingsvisie te vertalen naar een Omgevingsplan. Dit betreft een meerjarig, veelomvattend proces dat leidt tot een juridisch bindend plan dat uiterlijk in 2031 moet zijn vastgesteld.  | 12  | -  | 2026  | |
3.21  | In verband met het grote aantal verkeersuitdagingen binnen het grondgebied van Laarbeek, wordt een Integrale Verkeersstudie verricht, met daarin een doorkijk naar en afstemming met de regionale verkeersproblematiek en de kansrijke inbreidings- en uitbreidingslocaties. In deze studie worden ook onderwerpen als de Sonseweg en de ervaren verkeersoverlast in de kernen meegenomen.  | |||
Fietsvriendelijke route Lieshout - Mariahout - Son en Breugel  | Planning  | |||
We onderzoeken de mogelijkheden om de veiligheid en het comfort voor fietsers tussen Lieshout, Mariahout en Son en Breugel te verbeteren.  | 12  | -  | 2026  | |
Fietsparkeren  | Planning  | |||
We onderzoeken op welke plekken het fietsparkeren moet worden uitgebreid en/of verbeterd. Focus in 2026 ligt op de centrumgebieden, bij scholen en bij sportverenigingen.  | 12  | -  | 2026  | |
Strategie Elektrisch Rijden  | Planning  | |||
Met de groei van het aantal elektrische voertuigen neemt ook de vraag naar oplaadpunten toe. Om ervoor te zorgen dat voor iedereen een passende laadoplossing beschikbaar is gaan we aan de slag met een integrale visie op elektrisch rijden en bijbehorend plaatsingsbeleid voor laadpalen.  | 12  | -  | 2026  | |
