Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2026 zien.
 |  |  | Begroting  | Meerjarenbegroting  | 
|---|
bedragen x € 1.000  |  |  | 2026  | 2027  | 2028  | 2029  | 
|---|
Bestaand beleid  | -310  | -459  | -669  | -707  | 
 |  |  |  | 
|---|
Aanpassing systematiek van te verwerken plankosten grondexploitatie  | 192  | 36  | -159  | -197  | 
 |  | Lasten  | 192  | 36  | -159  | -197  | 
|---|
Met ingang van 2026 passen we de systematiek aan van de te verwerken plankosten binnen de grondexploitatie. Hierbij gaan we van het toerekenen van een vast jaarlijks bedrag naar een jaarlijks fluctuerend bedrag gebaseerd op de geraamde plankosten per grondexploitatie per jaar volgens de grondnota. Deze wijziging zorgt voor een transparantere en realistischer toerekening van kosten aan ruimtelijke projecten. Door de actualisatie sluiten de plankosten beter aan bij de werkelijke inzet van personeel en middelen. Dit bevordert een efficiëntere kostenbeheersing en versterkt de financiële onderbouwing van toekomstige gebiedsontwikkelingen. De nieuwe systematiek wordt toegepast op zowel lopende als nieuwe grondexploitaties en is afgestemd op landelijke richtlijnen en onze gemeentelijke ambities.
Brandverzekering - inkoopstrategie 2026  | 2  | 2  | 2  | 2  | 
 |  | Lasten  | 2  | 2  | 2  | 2  | 
|---|
Door een verlaging van de doorleenpremie valt de nieuwe jaarpremie voor de uitgebreide gevarenverzekering lager uit.
Intrekken krediet Vervangen brug Lekerstraat/Peeleindsweg Beek en Donk  | 0  | 16  | 16  | 16  | 
 |  | Lasten  | 0  | 16  | 16  | 16  | 
|---|
Uit nader onderzoek blijkt dat vervanging van de brug niet nodig is. De noodzakelijke werkzaamheden aan de brug worden betaald uit het reguliere onderhoudsbudget.
Monitoring Soortenmanagementplan (SMP)  | 0  | 0  | -14  | -14  | 
 |  | Lasten  | 0  | 0  | -14  | -14  | 
|---|
Er wordt van 2025 t/m 2027 gewerkt aan het opstellen van een Soortmanagementplan inclusief inventarisatiewerk en ontheffingaanvraag zodat grootschalige woningisolatie mogelijk wordt. Eén van de verplichtingen die daaruit voortkomt is dat er vanaf 2028 monitoring plaats zal moeten vinden op de effecten van (maatregelen uit) het SMP.
Nieuwe projecten voor grootschalige energieopwek  | 10  | 0  | 0  | 0  | 
 |  | Lasten  | 10  | 0  | 0  | 0  | 
|---|
In de Kadernota 2026 is een bezuinigingsvoorstel opgenomen op het gebied van grootschalige energieopwek vanaf het jaar 2027. Aanvullend wordt voorgesteld om de bezuiniging van € 10.000 ook in 2026 toe te passen. Indien er nieuwe initiatieven komen worden deze beoordeeld en wordt daar waar nodig incidenteel budget aangevraagd.
Versnelling woningbouwopgave  | -250  | -250  | 0  | 0  | 
 |  | Lasten  | -250  | -250  | 0  | 0  | 
|---|
In de kadernota hebben wij aangekondigd dat we een nadere uitwerking zouden maken voor de versterking van de uitvoeringskracht van afdeling Leefomgeving, dit met als doel om voortvarend uitvoering te geven aan de woningbouwopgave waaraan gemeente Laarbeek zich via de Woondeal en Project Beethoven heeft geconformeerd. Tevens heeft uw raad onlangs verzocht om een versnelling in onze woningbouwopgave door te voeren. Daartoe doen wij een tweeledig voorstel.
1e De uitvoeringskracht van de afdeling Leefomgeving willen wij versterken.
De formatieve sterkte neemt daarvoor geleidelijk toe met ca. 2,5 fte in 2026 en 2027 tot in totaal 4,5 fte met ingang van 2028. Dit correspondeert met een verhoging van het structurele budget met  
€ 252.500 in de jaren 2026 en 2027, en € 502.500 vanaf 2028. Dat betekent dat we de inzet, kosten en afhankelijkheid van externe inhuur willen afbouwen ten gunste van het ingroeien naar meer vaste formatie. Hiermee bevorderen we dat de benodigde kennis (inclusief gebiedskennis en het netwerk) en ervaring binnen de organisatie aanwezig zijn en behouden blijven. Verder voorkomen we zoveel mogelijk dat capaciteit verloren gaat met overdracht en inwerken van nieuwe krachten, hetgeen een efficiënte benutting van de capaciteit ten goede komt.
2e In de woningbouwopgave willen we een versnelling doorvoeren.
Dat doen we door de komende 2 jaren het budget voor de flexibele schil te verhogen. Dit budget wordt in 2026 en 2027 uit incidentele middelen verhoogd met € 250.000.  Voor een versnelling is niet alleen extra menskracht nodig. De bouwketen (de interne disciplines die samenwerken aan de woningbouwopgave, van initiatief tot realisatie) willen we verder versterken. En ook onderzoeken we waar er aanpassingen in de werkwijze mogelijk en nuttig zijn om de versnelling door te voeren. Daarbij kunt u onder meer denken aan het prioriteren van ruimtelijke initiatieven en aan procesoptimalisatie (het verkorten van het planproces door processtappen waar mogelijk parallel - en niet volgordelijk- te zetten). De doorlooptijd van processen zal worden gemonitord zodat kan worden vastgesteld of een en ander daadwerkelijk tot een versnelling leidt.
Versterking uitvoeringskracht afdeling Leefomgeving  | -253  | -253  | -503  | -503  | 
 |  | Lasten  | -253  | -253  | -503  | -503  | 
|---|
In de kadernota hebben wij aangekondigd dat we een nadere uitwerking zouden maken voor de versterking van de uitvoeringskracht van afdeling Leefomgeving, dit met als doel om voortvarend uitvoering te geven aan de woningbouwopgave waaraan gemeente Laarbeek zich via de Woondeal en Project Beethoven heeft geconformeerd. Tevens heeft uw raad onlangs verzocht om een versnelling in onze woningbouwopgave door te voeren.  Daartoe doen wij een tweeledig voorstel.
1e De uitvoeringskracht van de afdeling Leefomgeving willen wij versterken.
De formatieve sterkte neemt daarvoor geleidelijk toe met ca. 2,5 f.t.e. in 2026 en 2027 tot in totaal 4,5 f.t.e. met ingang van 2028. Dit correspondeert met een verhoging van het structurele budget met  
€ 252.500 in de jaren 2026 en 2027, en € 502.500 vanaf 2028. Dat betekent dat we de inzet, kosten en afhankelijkheid van externe inhuur willen afbouwen ten gunste van het ingroeien naar meer vaste formatie. Hiermee bevorderen we dat de benodigde kennis (inclusief gebiedskennis en het netwerk) en ervaring binnen de organisatie aanwezig zijn en behouden blijven. Verder voorkomen we zoveel mogelijk dat capaciteit verloren gaat met overdracht en inwerken van nieuwe krachten, hetgeen een efficiënte benutting van de capaciteit ten goede komt.
2e In de woningbouwopgave willen we een versnelling doorvoeren.
Dat doen we door de komende 2 jaren het budget voor de flexibele schil te verhogen. Dit budget wordt in 2026 en 2027 uit incidentele middelen verhoogd met € 250.000.  Voor een versnelling is niet alleen extra menskracht nodig. De bouwketen (de interne disciplines die samenwerken aan de woningbouwopgave, van initiatief tot realisatie) willen we verder versterken. En ook onderzoeken we waar er aanpassingen in de werkwijze mogelijk en nuttig zijn om de versnelling door te voeren. Daarbij kunt u onder meer denken aan het prioriteren van ruimtelijke initiatieven en aan procesoptimalisatie (het verkorten van het planproces door processtappen waar mogelijk parallel - en niet volgordelijk- te zetten). De doorlooptijd van processen zal worden gemonitord zodat kan worden vastgesteld of een en ander daadwerkelijk tot een versnelling leidt.
Verwerking financiële bijstelling Subsidiestaat 2026  | -11  | -11  | -11  | -11  | 
 |  | Lasten  | -11  | -11  | -11  | -11  | 
|---|
Bij de vaststelling van de Begroting 2026 wordt tevens de Subsidiestaat 2026 vastgesteld. Dit leidt tot diverse budgettaire bijstellingen als gevolg van gewijzigde hoeveelheden als ook door het toepassen van indexering. Als dekking is hiervoor het overgebleven deel van de stelpost Indexering beschikbaar. Deze stelpost is hoger dan de financiële bijstelling. Het restant van de stelpost valt nu vrij, zodat er een positief saldo overblijft.