Een goede informatievoorziening is van belang om een gedegen en continu niveau van dienstverlening te bieden. Er zijn steeds veranderende wetgevingen en trends en ontwikkelingen volgen elkaar in een sneltreinvaart op. Deze zijn van invloed op onze (digitale) informatievoorziening.
Informatisering en Automatisering
Het intergemeentelijk team ICT werkt via vijf ontwikkelingslijnen aan een toekomstgerichte ICT-dienstverlening: systeem- en netwerkbeheer, functioneel beheer, informatiemanagement, servicedesk en digitale vaardigheden.  
Voor 2026 ligt de focus daarbij op de volgende thema’s:
- Uitbesteding systeem- en netwerkbeheer, zodat kwetsbaarheid afneemt en kwaliteit toeneemt;
- Ontwikkeling functioneel beheer, zodat functioneel beheerders een duidelijke rol krijgen en optimaal kunnen inspelen op gebruikersbehoeften;
- Ontwikkelen informatiemanagement;
- Het in kaart brengen van de complete i-architectuur;
- De standaardisatie van gegevensuitwisseling tussen applicaties wordt verder doorgevoerd;
- Toekomstbestendige servicedesk door het invoeren van gestandaardiseerde processen;
- Digitale vaardigheden. Doorontwikkeling van Microsoft 365, effectievere samenwerking en gerichte bewustwordings- en trainingssessies voor eindgebruikers.
Informatiebeveiliging
We zien dat het dreigingsbeeld met betrekking tot informatiebeveiliging aan het veranderen is. De kans dat onze gemeente geraakt wordt door een beveiligingsincident wordt steeds groter. Daarom is op Europees niveau ook een nieuwe wetgeving, De Network and Information Systems Directive 2 (ook wel Cyberbeveiligingswet, CBW), aangenomen. Deze zal in tweede kwartaal 2026 worden geïmplementeerd in de Nederlandse Wetgeving. Dit betekent dat we nog kritischer moeten gaan kijken naar de huidige stand van zaken rondom onze informatiebeveiliging.  
Dit gaan we o.a. doen door:
- Uitvoeren risico-analyse van alle kritische processen. Vervolgens worden maatregelen getroffen om de kans of impact van een incident te beperken;
- Plan van aanpak opstellen voor een Security Information and Event Management (SIEM) en Security Operations Center (SOC) zodat we op de hoogte blijven van kwetsbaarheden en maatregelen kunnen treffen;
- Opstellen van een Business Continuity Plan;
- Opstellen of actualiseren van beleidsstukken en processen om aan de Cyberbeveiligingswet te voldoen.
Privacy
De Privacy Officer en Functionaris Gegevensbescherming stimuleren actief de naleving van privacyregels binnen onze organisatie, wat het risicobewustzijn vergroot. Met de invoering van de AI-Act zijn wij verplicht om bij het gebruik van Artificial Intelligence een impact assessment uit te voeren en te bepalen in welke risicocategorie de toepassing valt. Sommige AI-vormen zijn verboden; andere vereisen strikte maatregelen op het gebied van risicomanagement en transparantie. Er is geïnventariseerd welke AI-toepassingen binnen de organisatie worden gebruikt.
Voor 2026 hebben we een aantal aandachtspunten:
- Het opstellen of actualiseren van beleidsstukken, procedures en richtlijnen voor privacy en AI, zoals de datalekprocedure;
- Uitvoeren van de Wpg-audit en DPIA’s; 
- Organisatiebrede bewustwording blijft een speerpunt, waarbij een e-learningprogramma voor medewerkers zal bijdragen aan kennis en naleving van privacyregels.
Informatiebeheer
In 2026 ligt de focus op de vervangingsopgave van de e-Suite en de migratie naar PodiumD, die eind 2026 gepland staat. PodiumD is ons nieuwe dienstverleningsplatform en zaaksysteem, dat we in samenwerking met Dimpact hebben ontwikkeld. In 2026 treffen we voorbereidingen om deze migratie soepel te laten verlopen. Daarnaast staat er een aanbesteding gepland voor een pre-depot om duurzame opslag van informatie te garanderen. Tot slot gaan we een meerjarenplanning opstellen voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. Dit doen we in het kader van de Wet Open Overheid.
Gegevensbeheer
We hebben het beheer van de onze Basis-en kernregistraties goed op orde, dit geldt ook voor onze applicaties.
Begin 2026 is de nieuwe GIS-viewer operationeel waarmee we de organisatie nog beter kunnen voorzien van een combinatie van digitaal kaartmateriaal en data. Daarnaast werken we hard aan de doorontwikkeling van het team waarbij we meer gebruik willen maken van slimme technieken om (Geo)data te analyseren en in zetten voor organisatievraagstukken. We gaan hierbij ook verkennen of er mogelijkheden zijn om datagedreven werken in samenwerking met andere organisaties op te pakken.